Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 13
z Oddziałami Integracyjnymi
im. Ks. Józefa Poniatowskiego w
Radomiu
Projekt innowacji pedagogicznej
Eko – to logiczne!
Mamy tylko jedną Ziemię, a jej
przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego
działania, zależy od każdego z nas.
Florian Plit
Autorzy:
Bożena Heba
Edyta Sieradz-Gnatowska
Projekt innowacji pedagogicznej
Eko – to logiczne!
Mamy tylko jedną Ziemię, a jej
przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego
działania, zależy od każdego z nas.
Florian Plit
Wstęp
W ostatnim czasie coraz częściej
słyszymy niepokojące doniesienia o dramatycznym stanie środowiska naturalnego.
Eksperci alarmują, że jeśli współcześnie żyjący nie podejmą działań w kierunku
ratowania planety, życie kolejnych pokoleń będzie zagrożone. Z tej perspektywy,
słowa Antoine de Saint-Exupéry’ego „ziemi nie dziedziczymy po naszych
rodzicach, pożyczamy ją od naszych dzieci” nabierają wręcz dosłownego znaczenia,
a konieczność podejmowania szeroko zakrojonych działań z zakresu edukacji
ekologicznej staje się oczywista i wymaga natychmiastowej realizacji.
Dbałość o środowisko, a tym samym
własne zdrowie i losy przyszłych pokoleń powinna być czymś naturalnym i powszechnym,
zarówno wśród dorosłych jak i przyszłych dorosłych. Aby tak się stało,
działania z zakresu edukacji ekologicznej należałoby podejmować na szeroką
skalę w edukacji wczesnoszkolnej. Jak
jednak rozumieć edukację ekologiczną, by była kompleksowa i efektywna?
Edukacja ekologiczna to ogół
czynności i procesów umożliwiających ludziom:
poznanie przyrody, społeczeństwa
i kultury z punktu widzenia wpływu tych elementów na jakość środowiska
społeczno - przyrodniczego;
uczestnictwo w przekształcaniu
tych elementów ich życia w zgodzie z zasadą harmonii między głównymi składowymi
środowiska społeczno - przyrodniczego;
realizację tej zasady w
indywidualnym, w miarę wszechstronnym, rozwoju własnej sprawności fizycznej i
umysłowej, zainteresowań i zdolności.
Wyróżniamy kilka elementów edukacji
ekologicznej:
edukacja w środowisku: środowisko
jest wykorzystywane jako źródło wiedzy oraz rozwoju wszechstronnych
umiejętności ucznia,
edukacja o środowisku: nauka o
lokalnym i globalnym środowisku, która ma na celu ułatwienie zrozumienia zasad
współistnienia systemu przyrodniczego i świata człowieka,
edukacja na rzecz środowiska:
ukształtowanie pełnego troski podejścia do środowiska oraz wpojenie takich
wartości, by każdy mógł poczuć się odpowiedzialnym za postępowanie wobec świata
przyrody.
Celem edukacji ekologicznej jest
ukształtowanie w dziecku postawy, która charakteryzuje się szeroką zdolnością
percepcji zjawisk przyrodniczych i społecznych, ciekawością świata i praw nim
rządzących, świadomością i zrozumieniem powiązań, zależności i praw panujących
w przyrodzie, odpowiedzialnością wobec wszelkich form życia, aktywnością,
poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi jako częścią biocenozy, szacunkiem dla
różnorodności, odrębności biologicznej i kulturowej.
Opracowany projekt innowacji
pedagogicznej Eko- to logiczne! wychodzi naprzeciw problemom dzisiejszego
świata, kompleksowo ujmując zagadnienia edukacji ekologicznej oraz zdrowotnej,
podejmując działania w każdym z elementów edukacji ekologicznej. Zaplanowane
działania, formy i metody pracy są także odpowiednie do potrzeb edukacyjnych
współczesnych dzieci. Realizacja innowacji ma sprawić, że dzisiejsi uczniowie -
pokolenie przyszłych dorosłych, będzie traktować postawę proekologiczną i prozdrowotną
już dziś jako świadoma, słuszną, logiczną życiową drogę mającą na celu tak
osobiste, jak i wspólne dobro.
Rodzaj innowacji
Innowacja Eko – to logiczne! ma
charakter innowacji programowo-metodycznej. Dotyczą znacznego poszerzenia
treści kształcenia o tematyce proekologicznej i prozdrowotnej, jednocześnie
wzbogacając metody nauczania i wychowania o metody doświadczalne, zakładające
dużą aktywność własną uczniów, doświadczanie i poznawanie treści w praktycznym
działaniu.
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją
Innowacja zawiera szereg działań,
których realizacja przewidziana jest w czasie zajęć nauczania zintegrowanego, a
także inicjatywy podejmowane poza czasem zajęć lekcyjnych.
Adresaci innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie
klasy 3bi oraz ich rodzice. Do udziału w wybranych działaniach podejmowanych w
ramach realizacji innowacji zapraszanie będą także inni członkowie społeczności
szkolnej.
Realizatorzy innowacji
Realizatorami innowacji są jej
autorzy. Do realizacji niektórych działań zapraszani będą także goście –
eksperci z placówek pozaszkolnych, a także pracownicy szkoły: intendent,
pielęgniarka szkolna.
Czas trwania innowacji
Innowacja realizowana będzie w
roku szkolnym 2019/2020, od października 2019 do czerwca 2020.
Opis innowacji
Innowacja pedagogiczna Eko- to
logiczne! to szereg kompleksowych działań z zakresu edukacji ekologicznej i
zdrowotnej. Udział w innowacji ma dostarczyć adresatom nie tylko wiedzy, ale
także praktycznych umiejętności. Dbałość o środowisko naturalne i własne
zdrowie nie powinna być wyuczonym schematem, zasadą, lecz świadomym, logicznym
wyborem, wynikającym z posiadanej wiedzy, a także świadomości konsekwencji
własnych działań i decyzji w tym obszarze.
Głównym celem innowacji jest
kształtowanie postawy proekologicznej i prozdrowotnej wśród uczniów klasy
3bi, a także członków ich rodzin.
Nowatorstwo innowacji polega na
bardzo szerokim i kompleksowym podejściu do tematyki edukacji ekologicznej i
zdrowotnej, podejmowanej dotychczas w edukacji wczesnoszkolnej. Zaplanowane
działania są bardzo różnorodne, zarówno pod kątem poruszanych zagadnień, jak i
form ich realizacji. W głównej mierze zakładają naukę poprzez doświadczenie i
własną aktywność. Inicjatywy podejmowana w ramach realizacji innowacji
pozwalają uczniom na bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym, pokazują
ich rzeczywisty wpływ na otaczające je środowisko, uzmysławiają w sposób
dosadny, iż to od nich samych, od codziennych wyborów i decyzji, zależy ich
własne zdrowie i stan środowiska.
Podejmowane działania zostaną
zrealizowane we współpracy ze specjalistami i pasjonatami, a atutem
przedsięwzięcia jest osobiste zaangażowanie w działalność proekologiczną i
prozdrowotna autorów innowacji, jak i pozostałych realizatorów.
Harmonogram działań
Miesiąc
|
Nazwa działania
|
Opis
|
październik
|
Wycieczka do lasu
|
wycieczka do lasu, środkami transportu
publicznego, oglądanie jesiennych zmian w przyrodzie, podziwianie leśnego
ekosystemu, zbieranie runa do makiety lasu
lekcja w plenerze – budowa lasu
zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
|
Sprzątanie lasu – udział w akcji „Sprzątanie
Świata 2019 – Zbieramy – Sortujemy – Zmieniamy”
|
sprzątanie lasu z odpadów
wykorzystanie do zbierania odpadów zużytych
reklamówek i toreb, w celu ograniczenia produkcji nowych odpadów
|
|
listopad
|
Dzień Zdrowego Śniadania - 8 listopada
|
wspólne przygotowanie sałatki owocowej na drugie
śniadanie dla klasy, poznawanie zasad higienicznego przygotowania posiłku
pogadanka o zasadach zdrowego odżywiania i
wartościach odżywczych wykorzystywanych produktów spożywczych
wspólne spożycie śniadania
|
Konkurs plastyczny: Moje zdrowe i pyszne
śniadanie
|
organizacja konkursu plastycznego mającego na
celu kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych uczniów, rozwijanie
kreatywnego myślenia i doskonalenie zdolności manualnych, konkurs adresowany
do klas I-III
współpraca z intendentem
|
|
Obchody Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów
16 - 24 listopada
|
warsztaty tworzenia toreb z t-shirtów
pogadanka o istocie redukcji odpadów i sposobach
na „drugie życie rzeczy”
warsztaty otwarte dla zainteresowanych uczniów
innych klas
|
|
grudzień
|
Eko-ozdoby świąteczne
|
wykonywanie ekologicznych ozdób choinkowych i
dekoracji z naturalnych surowców (szyszki, orzechy, gałązki) lub papieru
|
Prezenty dla planety – ekologiczne opakowania
|
warsztaty pakowania prezentów w nurcie
ekologicznym
|
|
styczeń
|
Dzień Ligi Ochrony Przyrody (9 stycznia) – quiz
przyrodniczy
|
klasowy quiz przyrodniczy o tytuł „Wielkiego
Miłośnika Przyrody”
|
Dzień bez Opakowań Foliowych (23 stycznia)
|
szkolna akcja propagująca korzystanie z opakowań
wielokrotnego użytku, toreb bawełnianych itp.
|
|
luty
|
Ogólnopolski Dzień Dokarmiania Zwierzyny Leśnej
(11 lutego)
|
wycieczka do lasu, środkami komunikacji
miejskiej,
podziwianie zimowego krajobrazu
spotkanie z leśniczym, pogadanka o dokarmianiu
zwierząt
|
marzec
|
Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca)
|
spotkanie z pielęgniarką szkolną – instruktaż
prawidłowej higieny jamy ustnej
wykonywanie plakatów promujących higienę jamy
ustnej
|
Pierwszy Dzień Wiosny – założenie przyszkolnej
łąki kwietnej.
|
przygotowanie terenu pod wysiew nasion, wysiew
mieszanki na rabatę
prace ogrodowe przy współpracy z rodzicami
uczniów
|
|
Przygotowania do wiosny – „Pracowici jak
pszczółki”
|
udział w akcji Adoptuj Pszczołę – wirtualna
adopcja pszczół przez klasę
wspólne wykonanie domku dla owadów zapylających
|
|
kwiecień
|
Dzień Ziemi (22 kwietnia)
|
szkolne obchody Dnia Ziemi
|
Ekologiczne rozgrywki sportowe
|
międzyklasowe rozgrywki sportowe
|
|
Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia) – Quiz wiedzy
o zdrowiu
|
międzyklasowy quiz wiedzy o zdrowiu
przygotowany we współpracy z pielęgniarką szkolną
i intendentką
|
|
Opieka nad łąką kwietną
|
podlewanie i doglądanie założonej rabaty
|
|
maj
|
Kochamy Mamy – Naturalnie!
|
warsztaty tworzenia kosmetyków naturalnych dla
uczniów i ich mam
|
Opieka nad łąką kwietną
|
podlewanie i doglądanie założonej rabaty
|
|
czerwiec
|
Eko-piknik rodzinny
|
wykonanie dekoracji na piknik
piknik rodzinny na szkolnym placu zabaw – z
użyciem naczyń i sztućców wielokrotnego użytku lub papierowych
gry i zabawy na świeżym powietrzu
wspólny posiłek
podsumowanie innowacji
|
Przewidywane efekty
Efektem innowacji, jak zakładają
autorzy, będzie ukształtowanie prawidłowych postaw ekologicznych i zdrowotnych
uczniów, a także zwiększenie świadomości ekologicznej i zdrowotnej członków ich
rodzin. Innowacja dostarczy także efektów namacalnych, fizycznych – w postaci
lokalnej poprawy stanu środowiska naturalnego oraz wzbogacenia walorów
środowiskowych otoczenia szkoły.
W innowacji nie brak też działań
wzmacniających więzi między rodzicami a dziećmi (warsztaty dla mam i dzieci,
rodzinny piknik, pielęgnacja łąki kwietnej), a także integrujących klasę i
społeczność szkolną.
Warunki kadrowe i organizacyjne
niezbędne do realizacji działań innowacyjnych
Warunki kadrowe i organizacyjne w
szkole są w pełni wystarczające do realizacji działań zaplanowanych w
innowacji.
Finansowanie innowacji
Realizacja innowacji nie wymaga
znaczących nakładów finansowych. Większość działań to inicjatywy bezkosztowe:
zajęcia warsztatowe opierają się na wykorzystaniu przedmiotów będących już w
posiadaniu uczestników innowacji, produktów spożywczych, czy artykułów zbędnych
i zużytych, które uzyskają nową formę i przeznaczenie, a ewentualne koszta
materiałów dodatkowych stanowią relatywnie niską kwotę. Pozostałe koszta to
transport środkami komunikacji miejskiej.
Ewaluacja innowacji
Wszystkie działania podejmowane w
ramach innowacji na bieżąco dokumentowane są w postaci zdjęć i notatek, które
publikowane są na stronie internetowej szkoły.
Działania podjęte w innowacji
zakończy ekologiczny piknik, którego uczestnikami będą uczniowie, ich rodzice i
nauczyciele - realizatorzy innowacji. Będzie on okazją do podsumowania i oceny
przeprowadzonych zajęć, inicjatyw i spotkań. Uczniowie i rodzice wypełnią także
ankietę ewaluacyjną. Po zakończeniu innowacji autorzy przygotują sprawozdanie z
jej realizacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz