Innowacja Eko-to logiczne!


Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 13
z Oddziałami Integracyjnymi
im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Radomiu




Projekt innowacji pedagogicznej

Eko – to logiczne!


Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas.
Florian Plit




Autorzy:
Bożena Heba
Edyta Sieradz-Gnatowska





Projekt innowacji pedagogicznej
Eko – to logiczne!


Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas.
Florian Plit

Wstęp

W ostatnim czasie coraz częściej słyszymy niepokojące doniesienia o dramatycznym stanie środowiska naturalnego. Eksperci alarmują, że jeśli współcześnie żyjący nie podejmą działań w kierunku ratowania planety, życie kolejnych pokoleń będzie zagrożone. Z tej perspektywy, słowa Antoine de Saint-Exupéry’ego „ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach, pożyczamy ją od naszych dzieci” nabierają wręcz dosłownego znaczenia, a konieczność podejmowania szeroko zakrojonych działań z zakresu edukacji ekologicznej staje się oczywista i wymaga natychmiastowej realizacji.
Dbałość o środowisko, a tym samym własne zdrowie i losy przyszłych pokoleń powinna być czymś naturalnym i powszechnym, zarówno wśród dorosłych jak i przyszłych dorosłych. Aby tak się stało, działania z zakresu edukacji ekologicznej należałoby podejmować na szeroką skalę w edukacji wczesnoszkolnej.  Jak jednak rozumieć edukację ekologiczną, by była kompleksowa i efektywna?
Edukacja ekologiczna to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom:
poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury z punktu widzenia wpływu tych elementów na jakość środowiska społeczno - przyrodniczego;
uczestnictwo w przekształcaniu tych elementów ich życia w zgodzie z zasadą harmonii między głównymi składowymi środowiska społeczno - przyrodniczego;
realizację tej zasady w indywidualnym, w miarę wszechstronnym, rozwoju własnej sprawności fizycznej i umysłowej, zainteresowań i zdolności.
Wyróżniamy kilka elementów edukacji ekologicznej:
edukacja w środowisku: środowisko jest wykorzystywane jako źródło wiedzy oraz rozwoju wszechstronnych umiejętności ucznia,
edukacja o środowisku: nauka o lokalnym i globalnym środowisku, która ma na celu ułatwienie zrozumienia zasad współistnienia systemu przyrodniczego i świata człowieka,
edukacja na rzecz środowiska: ukształtowanie pełnego troski podejścia do środowiska oraz wpojenie takich wartości, by każdy mógł poczuć się odpowiedzialnym za postępowanie wobec świata przyrody.
Celem edukacji ekologicznej jest ukształtowanie w dziecku postawy, która charakteryzuje się szeroką zdolnością percepcji zjawisk przyrodniczych i społecznych, ciekawością świata i praw nim rządzących, świadomością i zrozumieniem powiązań, zależności i praw panujących w przyrodzie, odpowiedzialnością wobec wszelkich form życia, aktywnością, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi jako częścią biocenozy, szacunkiem dla różnorodności, odrębności biologicznej i kulturowej.

Opracowany projekt innowacji pedagogicznej Eko- to logiczne! wychodzi naprzeciw problemom dzisiejszego świata, kompleksowo ujmując zagadnienia edukacji ekologicznej oraz zdrowotnej, podejmując działania w każdym z elementów edukacji ekologicznej. Zaplanowane działania, formy i metody pracy są także odpowiednie do potrzeb edukacyjnych współczesnych dzieci. Realizacja innowacji ma sprawić, że dzisiejsi uczniowie - pokolenie przyszłych dorosłych, będzie traktować postawę proekologiczną i prozdrowotną już dziś jako świadoma, słuszną, logiczną życiową drogę mającą na celu tak osobiste, jak i wspólne dobro.


Rodzaj innowacji

Innowacja Eko – to logiczne! ma charakter innowacji programowo-metodycznej. Dotyczą znacznego poszerzenia treści kształcenia o tematyce proekologicznej i prozdrowotnej, jednocześnie wzbogacając metody nauczania i wychowania o metody doświadczalne, zakładające dużą aktywność własną uczniów, doświadczanie i poznawanie treści w praktycznym działaniu.

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją

Innowacja zawiera szereg działań, których realizacja przewidziana jest w czasie zajęć nauczania zintegrowanego, a także inicjatywy podejmowane poza czasem zajęć lekcyjnych.

Adresaci innowacji

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 3bi oraz ich rodzice. Do udziału w wybranych działaniach podejmowanych w ramach realizacji innowacji zapraszanie będą także inni członkowie społeczności szkolnej.

Realizatorzy innowacji

Realizatorami innowacji są jej autorzy. Do realizacji niektórych działań zapraszani będą także goście – eksperci z placówek pozaszkolnych, a także pracownicy szkoły: intendent, pielęgniarka szkolna.

Czas trwania innowacji

Innowacja realizowana będzie w roku szkolnym 2019/2020, od października 2019 do czerwca 2020.

Opis innowacji

Innowacja pedagogiczna Eko- to logiczne! to szereg kompleksowych działań z zakresu edukacji ekologicznej i zdrowotnej. Udział w innowacji ma dostarczyć adresatom nie tylko wiedzy, ale także praktycznych umiejętności. Dbałość o środowisko naturalne i własne zdrowie nie powinna być wyuczonym schematem, zasadą, lecz świadomym, logicznym wyborem, wynikającym z posiadanej wiedzy, a także świadomości konsekwencji własnych działań i decyzji w tym obszarze.
Głównym celem innowacji jest kształtowanie postawy proekologicznej i prozdrowotnej wśród uczniów klasy 3bi, a także członków ich rodzin.
Nowatorstwo innowacji polega na bardzo szerokim i kompleksowym podejściu do tematyki edukacji ekologicznej i zdrowotnej, podejmowanej dotychczas w edukacji wczesnoszkolnej. Zaplanowane działania są bardzo różnorodne, zarówno pod kątem poruszanych zagadnień, jak i form ich realizacji. W głównej mierze zakładają naukę poprzez doświadczenie i własną aktywność. Inicjatywy podejmowana w ramach realizacji innowacji pozwalają uczniom na bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym, pokazują ich rzeczywisty wpływ na otaczające je środowisko, uzmysławiają w sposób dosadny, iż to od nich samych, od codziennych wyborów i decyzji, zależy ich własne zdrowie i stan środowiska.
Podejmowane działania zostaną zrealizowane we współpracy ze specjalistami i pasjonatami, a atutem przedsięwzięcia jest osobiste zaangażowanie w działalność proekologiczną i prozdrowotna autorów innowacji, jak i pozostałych realizatorów.



Harmonogram działań

Miesiąc
Nazwa działania
Opis
październik
Wycieczka do lasu
wycieczka do lasu, środkami transportu publicznego, oglądanie jesiennych zmian w przyrodzie, podziwianie leśnego ekosystemu, zbieranie runa do makiety lasu
lekcja w plenerze – budowa lasu
zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
Sprzątanie lasu – udział w akcji „Sprzątanie Świata 2019 – Zbieramy – Sortujemy – Zmieniamy”
sprzątanie lasu z odpadów
wykorzystanie do zbierania odpadów zużytych reklamówek i toreb, w celu ograniczenia produkcji nowych odpadów
listopad
Dzień Zdrowego Śniadania - 8 listopada

wspólne przygotowanie sałatki owocowej na drugie śniadanie dla klasy, poznawanie zasad higienicznego przygotowania posiłku
pogadanka o zasadach zdrowego odżywiania i wartościach odżywczych wykorzystywanych produktów spożywczych
wspólne spożycie śniadania
Konkurs plastyczny: Moje zdrowe i pyszne śniadanie

organizacja konkursu plastycznego mającego na celu kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych uczniów, rozwijanie kreatywnego myślenia i doskonalenie zdolności manualnych, konkurs adresowany do klas I-III
współpraca z intendentem
Obchody Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów
16 - 24 listopada
warsztaty tworzenia toreb z t-shirtów
pogadanka o istocie redukcji odpadów i sposobach na „drugie życie rzeczy”
warsztaty otwarte dla zainteresowanych uczniów innych klas
grudzień
Eko-ozdoby świąteczne
wykonywanie ekologicznych ozdób choinkowych i dekoracji z naturalnych surowców (szyszki, orzechy, gałązki) lub papieru
Prezenty dla planety – ekologiczne opakowania
warsztaty pakowania prezentów w nurcie ekologicznym
styczeń
Dzień Ligi Ochrony Przyrody (9 stycznia) – quiz przyrodniczy
klasowy quiz przyrodniczy o tytuł „Wielkiego Miłośnika Przyrody”
Dzień bez Opakowań Foliowych (23 stycznia)
szkolna akcja propagująca korzystanie z opakowań wielokrotnego użytku, toreb bawełnianych itp.
luty
Ogólnopolski Dzień Dokarmiania Zwierzyny Leśnej  (11 lutego)
wycieczka do lasu, środkami komunikacji miejskiej,
podziwianie zimowego krajobrazu
spotkanie z leśniczym, pogadanka o dokarmianiu zwierząt
marzec
Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca)
spotkanie z pielęgniarką szkolną – instruktaż prawidłowej higieny jamy ustnej
wykonywanie plakatów promujących higienę jamy ustnej
Pierwszy Dzień Wiosny – założenie przyszkolnej łąki kwietnej.
przygotowanie terenu pod wysiew nasion, wysiew mieszanki na rabatę
prace ogrodowe przy współpracy z rodzicami uczniów
Przygotowania do wiosny – „Pracowici jak pszczółki”
udział w akcji Adoptuj Pszczołę – wirtualna adopcja pszczół przez klasę
wspólne wykonanie domku dla owadów zapylających
kwiecień
Dzień Ziemi (22 kwietnia)
szkolne obchody Dnia Ziemi
Ekologiczne rozgrywki sportowe
międzyklasowe rozgrywki sportowe
Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia) – Quiz wiedzy o zdrowiu
międzyklasowy quiz wiedzy o zdrowiu
przygotowany we współpracy z pielęgniarką szkolną i intendentką
Opieka nad łąką kwietną
podlewanie i doglądanie założonej rabaty
maj
Kochamy Mamy – Naturalnie!
warsztaty tworzenia kosmetyków naturalnych dla uczniów i ich mam
Opieka nad łąką kwietną
podlewanie i doglądanie założonej rabaty
czerwiec
Eko-piknik rodzinny
wykonanie dekoracji na piknik
piknik rodzinny na szkolnym placu zabaw – z użyciem naczyń i sztućców wielokrotnego użytku lub papierowych
gry i zabawy na świeżym powietrzu
wspólny posiłek
podsumowanie innowacji


Przewidywane efekty

Efektem innowacji, jak zakładają autorzy, będzie ukształtowanie prawidłowych postaw ekologicznych i zdrowotnych uczniów, a także zwiększenie świadomości ekologicznej i zdrowotnej członków ich rodzin. Innowacja dostarczy także efektów namacalnych, fizycznych – w postaci lokalnej poprawy stanu środowiska naturalnego oraz wzbogacenia walorów środowiskowych otoczenia szkoły.
W innowacji nie brak też działań wzmacniających więzi między rodzicami a dziećmi (warsztaty dla mam i dzieci, rodzinny piknik, pielęgnacja łąki kwietnej), a także integrujących klasę i społeczność szkolną.

Warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do realizacji działań innowacyjnych

Warunki kadrowe i organizacyjne w szkole są w pełni wystarczające do realizacji działań zaplanowanych w innowacji.

Finansowanie innowacji

Realizacja innowacji nie wymaga znaczących nakładów finansowych. Większość działań to inicjatywy bezkosztowe: zajęcia warsztatowe opierają się na wykorzystaniu przedmiotów będących już w posiadaniu uczestników innowacji, produktów spożywczych, czy artykułów zbędnych i zużytych, które uzyskają nową formę i przeznaczenie, a ewentualne koszta materiałów dodatkowych stanowią relatywnie niską kwotę. Pozostałe koszta to transport środkami komunikacji miejskiej.

Ewaluacja innowacji

Wszystkie działania podejmowane w ramach innowacji na bieżąco dokumentowane są w postaci zdjęć i notatek, które publikowane są na stronie internetowej szkoły.
Działania podjęte w innowacji zakończy ekologiczny piknik, którego uczestnikami będą uczniowie, ich rodzice i nauczyciele - realizatorzy innowacji. Będzie on okazją do podsumowania i oceny przeprowadzonych zajęć, inicjatyw i spotkań. Uczniowie i rodzice wypełnią także ankietę ewaluacyjną. Po zakończeniu innowacji autorzy przygotują sprawozdanie z jej realizacji.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zakończenie innowacji "E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków"

Realizacja naszej innowacji dobiegła końca. Pierwszaki obejrzały ostatnią, piątą eko-lekcję. Po zapoznaniu się z nagraniem, porozmawiali o j...