Projekt innowacji pedagogicznej
E-kologia czyli
e-lekcje starszaków
dla eko-pierwszaków
Autorzy:
Bożena Heba, Edyta Sieradz-Gnatowska, Monika Zbiciak
Projekt innowacji pedagogicznej
E-kologia czyli
e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków
Jeśli myślisz rok naprzód - sadź ryż,
jeśli myślisz 10 lat naprzód - sadź drzewo,
lecz jeśli myślisz 100 lat naprzód - ucz ludzi.
przysłowie chińskie
Wstęp
Doniesienia
o dramatycznym stanie środowiska naturalnego docierają do nas coraz częściej.
Czy przyszłość kolejnych pokoleń jest zagrożona? Wiele na to wskazuje. Trudno
jednak mysleć o przyszłości, gdy zaistniała sytuacja epidemiczna sprawiła, że
nasza terażniejszość zmieniła się diametralnie.
Doświadczenia ostatnich miesięcy upływających w
poczuciu zagrożenia przyniosły społeczeństwu tyle samo traum, co odkryć.
Zatęskniliśmy za bezpośrednim kontaktem z drugim człowiekiem, dzieci
zatęskniły za szkolnymi ławkami, zaczęliśmy doceniać ulotność i piękno
codziennych chwil, które tak nam już spowszedniały. Na nowo doceniliśmy piękno
świata, od którego tak nagle musieliśmy się odizolować,
Ludzkość
wielokrotnie już zmagała się z epidemiami, wojnami, kataklizmami… Każde trudne
doświadczenie, to kolejna lekcja. Także wyzwanie z jakim przyszło nam się
zmagać wiosną 2020 roku będzie taką lekcją. Dla szkolnych społeczności – niemal
tożsamą z lekcją.. zdalną. Czas wyciągnąć z niej wnioski i skupić się na tym, co
możemy zrobić dla nas, dla społeczeństwa, dla świata, w nowej, coraz bardziej
cyfrowej rzeczywistości.
Projekt innowacji pedagogicznej E-kologia
czyli e-lekcje
starszaków dla eko-pierwszaków to odpowiedź na zaistniałą sytuację oraz
propozycja rozwiązania, które łącząc w sobie walory przedsięwzięcia
edukacyjnego, proekologicznego i prospołecznego, wykorzystując wirtualną
przestrzeń, by tworzyć zdrowszą, bezpieczną rzeczywistość.
Zaplanowane działania mają na celu dostarczyć wiedzy,
udoskonalić umiejętności i rozwijać postawy prospołeczne i proekologiczne
uczniów naszej szkoły. Formy i metody pracy są odpowiednie do potrzeb
edukacyjnych współczesnych dzieci, a sposoby realizacji działań bezpieczne w
świetle wymagań sanitarnych dla szkół.
Rodzaj innowacji
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją
Realizacja innowacji przewidziana jest na czas zajęć nauczania
zintegrowanego, obejumjąc jednocześnie działania podejmowane poza czasem zajęć
lekcyjnych klasy czwartej.
Adresaci i realizatorzy innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 4bi oraz uczniowie
klasy 1ai. Realizatorami innowacji są jej autorzy, w razie potrzeby wspierani
przez innych członków społeczności szkolnej, którym bliskie są zagadnienia
poruszane w projekcie.
Czas trwania innowacji
Innowacja realizowana będzie w roku szkolnym 2020/2021.
Opis innowacji
Innowacja pedagogiczna Innowacja E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków to cykl lekcji z zakresu edukacji ekologicznej, przygotowywanych przez uczniów klasy 4bi pod opieką nauczyciela – E.Sieradz-Gnatowskiej. Opracowane materiały dedykowane są uczniom klasy 1ai, za realizację których odpowiedzialni są nauczyciele klasy – B.Heba, M. Zbiciak.
Głównym celem innowacji jest kształtowanie postawy
proekologicznej wśród uczniów klas 4bi i 1ai, a także
Udział w innowacji ma dostarczyć uczestnikom wiedzy i
praktycznych umiejętności, a także umożliwić nawiązanie więzi mimo
ograniczeń w kontaktach rówieśniczych związanych z sytuacją epidemiczną.
Nowatorstwo innowacji polega na wykorzystaniu
technologii cyfrowych i nauczaniu „na odległość” oraz ciekawym, praktycznym
podejściu do tematyki proekologicznej. Zaplanowane działania zakładają naukę
poprzez doświadczenie i własną aktywność. Inicjatywy podejmowane w ramach
realizacji innowacji pozwolą uczniom klasy czwartej wykorzystać i utrwalić
zdobytą wiedzę, poznać nowe treści przyrodnicze i ekologiczne, a także
możliwości, jakie niosą ze sobą nowoczesne technologie, zaś uczniom klasy
pierwszej – zapoznać się z tematyką proekologiczną przekazaną w
przystępny, swobodny sposób, w atrakcyjnej dla nich formie.
Harmonogram działań
Uczniowie klasy czwartej pod opieka nauczyciela
opracują pięć lekcji o tematyce proekologicznej. Każda lekcja to eko-zasada, z
którą zapoznają uczniów klasy pierwszej. Młodsi koledzy i koleżanki po
przeanalizowaniu z nauczycielami materiału udostępnionego w sieci, wykonają
zlecone zadania. Materiały do zajęć, efekty pracy, a także sprawozdanie z
innowacji będą publikowane na blogu klasy 4bi: www.eko-tologiczne.blogspot.com
Przewidywane efekty
Efektem innowacji, jak zakładają autorzy, będzie
ukształtowanie prawidłowych postaw ekologicznych uczniów,
poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy o środowisku, a także doskonalenie
umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami i wykorzystywania ich
jako kanału edukacji.
Warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do
realizacji działań innowacyjnych
Warunki kadrowe i organizacyjne w szkole są w pełni
wystarczające do realizacji działań zaplanowanych w innowacji.
Finansowanie innowacji
Realizacja innowacji nie wymaga nakładów finansowych.
Większość działań to inicjatywy bezkosztowe: zajęcia warsztatowe opierają się
na wykorzystaniu przedmiotów będących już w posiadaniu uczestników innowacji,
produktów spożywczych, czy artykułów zbędnych i zużytych, które uzyskają nową
formę i przeznaczenie.
Ewaluacja innowacji
Realizacja
innowacji będzie dokumentowana przez publikacje materiałów na wspomnianym wyżej
blogu, a także na stronie i fanpage’u szkoły.
Uczestnicy wypełnią ankietę ewaluacyjną na zakończenie
projektu, a po zakończeniu innowacji autorzy przygotują sprawozdanie z jej
realizacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz