E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków

Projekt innowacji pedagogicznej

 

E-kologia czyli

e-lekcje starszaków

dla eko-pierwszaków

 

 Autorzy:

Bożena Heba, Edyta Sieradz-Gnatowska, Monika Zbiciak

 

 

 

Projekt innowacji pedagogicznej

E-kologia czyli

e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków

 

 

Jeśli myślisz rok naprzód - sadź ryż,
jeśli myślisz 10 lat naprzód - sadź drzewo,
lecz jeśli myślisz 100 lat naprzód - ucz ludzi.

 przysłowie chińskie


 

Wstęp

            Doniesienia o dramatycznym stanie środowiska naturalnego docierają do nas coraz częściej. Czy przyszłość kolejnych pokoleń jest zagrożona? Wiele na to wskazuje. Trudno jednak mysleć o przyszłości, gdy zaistniała sytuacja epidemiczna sprawiła, że nasza terażniejszość zmieniła się diametralnie.

Doświadczenia ostatnich miesięcy upływających w poczuciu zagrożenia przyniosły społeczeństwu tyle samo traum, co odkryć. Zatęskniliśmy za bezpośrednim kontaktem z drugim człowiekiem, dzieci zatęskniły za szkolnymi ławkami, zaczęliśmy doceniać ulotność i piękno codziennych chwil, które tak nam już spowszedniały. Na nowo doceniliśmy piękno świata, od którego tak nagle musieliśmy się odizolować,

            Ludzkość wielokrotnie już zmagała się z epidemiami, wojnami, kataklizmami… Każde trudne doświadczenie, to kolejna lekcja. Także wyzwanie z jakim przyszło nam się zmagać wiosną 2020 roku będzie taką lekcją. Dla szkolnych społeczności – niemal tożsamą z lekcją.. zdalną. Czas wyciągnąć z niej wnioski i skupić się na tym, co możemy zrobić dla nas, dla społeczeństwa, dla świata, w nowej, coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości.

Projekt innowacji pedagogicznej E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków to odpowiedź na zaistniałą sytuację oraz propozycja rozwiązania, które łącząc w sobie walory przedsięwzięcia edukacyjnego, proekologicznego i prospołecznego, wykorzystując wirtualną przestrzeń, by tworzyć zdrowszą, bezpieczną rzeczywistość.

Zaplanowane działania mają na celu dostarczyć wiedzy, udoskonalić umiejętności i rozwijać postawy prospołeczne i proekologiczne uczniów naszej szkoły. Formy i metody pracy są odpowiednie do potrzeb edukacyjnych współczesnych dzieci, a sposoby realizacji działań bezpieczne w świetle wymagań sanitarnych dla szkół.

 

Rodzaj innowacji

Innowacja E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków ma charakter innowacji programowo-metodycznej. Dotyczy poszerzenia treści kształcenia o tematyce proekologicznej, przy wykorzystaniu technologii cyfrowych. Znacznie wzbogaca metody nauczania i wychowania o metody doświadczalne, które zakładają dużą aktywność własną uczniów, doświadczanie i poznawanie treści w praktycznym działaniu. 

 

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją

Realizacja innowacji przewidziana jest na czas zajęć nauczania zintegrowanego, obejumjąc jednocześnie działania podejmowane poza czasem zajęć lekcyjnych klasy czwartej.

 

Adresaci i realizatorzy innowacji

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 4bi oraz uczniowie klasy 1ai. Realizatorami innowacji są jej autorzy, w razie potrzeby wspierani przez innych członków społeczności szkolnej, którym bliskie są zagadnienia poruszane w projekcie.

 

Czas trwania innowacji

Innowacja realizowana będzie w roku szkolnym 2020/2021.

 

Opis innowacji

Innowacja pedagogiczna Innowacja E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków to cykl lekcji z zakresu edukacji ekologicznej, przygotowywanych przez uczniów klasy 4bi pod opieką nauczyciela – E.Sieradz-Gnatowskiej. Opracowane materiały dedykowane są uczniom klasy 1ai, za realizację których odpowiedzialni są nauczyciele klasy – B.Heba, M. Zbiciak.

Głównym celem innowacji jest kształtowanie postawy proekologicznej wśród uczniów klas 4bi i 1ai, a także

Udział w innowacji ma dostarczyć uczestnikom wiedzy i praktycznych umiejętności, a także umożliwić nawiązanie więzi mimo ograniczeń w kontaktach rówieśniczych związanych z sytuacją epidemiczną.

Nowatorstwo innowacji polega na wykorzystaniu technologii cyfrowych i nauczaniu „na odległość” oraz ciekawym, praktycznym podejściu do tematyki proekologicznej. Zaplanowane działania zakładają naukę poprzez doświadczenie i własną aktywność. Inicjatywy podejmowane w ramach realizacji innowacji pozwolą uczniom klasy czwartej wykorzystać i utrwalić zdobytą wiedzę, poznać nowe treści przyrodnicze i ekologiczne, a także możliwości, jakie niosą ze sobą nowoczesne technologie, zaś uczniom klasy pierwszej – zapoznać się z tematyką proekologiczną przekazaną w przystępny, swobodny sposób, w atrakcyjnej dla nich formie.

 

Harmonogram działań

Uczniowie klasy czwartej pod opieka nauczyciela opracują pięć lekcji o tematyce proekologicznej. Każda lekcja to eko-zasada, z którą zapoznają uczniów klasy pierwszej. Młodsi koledzy i koleżanki po przeanalizowaniu z nauczycielami materiału udostępnionego w sieci, wykonają zlecone zadania. Materiały do zajęć, efekty pracy, a także sprawozdanie z innowacji będą publikowane na blogu klasy 4bi: www.eko-tologiczne.blogspot.com 

           

Tematy lekcji

Zakres zajęć

, działania, ćwiczenia

Śmieci segregujemy!

zasady segregacji odpadów, znaczenie segregacji, prawidłowe nawyki w postępowaniu z odpadami

Odpady przetwarzamy!

możliwości ponownego wykorzystania przedmiotów uznanych za odpady, wykonywanie eko-zabawek

Plastiku unikamy!

zagadnienia wpływu odpadów z tworzyw sztucznych na ekosystem, pokazująca możliwości zastępowania tworzyw sztucznych materiałami biodegradowalnymi

O Ziemię dbamy!

oszczędzanie wody, energii, ograniczanie zanieczyszczeń, akcje na rzecz zwierząt i środowiska naturalnego

Świat upiększamy!

znaczenie kontaktu ze środowiskiem naturalnym dla zdrowia i samopoczucia człowieka, sadzenie  i pielęgnacja roślin

           

 

Przewidywane efekty

Efektem innowacji, jak zakładają autorzy, będzie ukształtowanie prawidłowych postaw ekologicznych  uczniów, poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy o środowisku, a także doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami i wykorzystywania ich jako kanału edukacji.

 

Warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do realizacji działań innowacyjnych

Warunki kadrowe i organizacyjne w szkole są w pełni wystarczające do realizacji działań zaplanowanych w innowacji.

 

Finansowanie innowacji

Realizacja innowacji nie wymaga nakładów finansowych. Większość działań to inicjatywy bezkosztowe: zajęcia warsztatowe opierają się na wykorzystaniu przedmiotów będących już w posiadaniu uczestników innowacji, produktów spożywczych, czy artykułów zbędnych i zużytych, które uzyskają nową formę i przeznaczenie.

 

Ewaluacja innowacji

            Realizacja innowacji będzie dokumentowana przez publikacje materiałów na wspomnianym wyżej blogu, a także na stronie i fanpage’u szkoły.  

Uczestnicy wypełnią ankietę ewaluacyjną na zakończenie projektu, a po zakończeniu innowacji autorzy przygotują sprawozdanie z jej realizacji.

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zakończenie innowacji "E-kologia czyli e-lekcje starszaków dla eko-pierwszaków"

Realizacja naszej innowacji dobiegła końca. Pierwszaki obejrzały ostatnią, piątą eko-lekcję. Po zapoznaniu się z nagraniem, porozmawiali o j...